Zaterdag 19/12/2009

Zijn we Adelaide ingeweest. Een erg leuke, mooi aangelegde stad met zo’n 1.500.000 inwoners. Weer even wennen dus na de outback aan 3 baanswegen, vele stoplichten en rotondes en zelfs een file… We parkeren tegenover de centrale market, dus daar gaan we eerst inkopen doen voor onze lunch. Ze hebben hier heerlijke broden, allerlei kazen, salades, groente, fruit, vlees en vis. Ze hebben zelfs een kraampje met Nederlandse producten; beschuit, peperkoek, vlokken en hagelslag! Die kunnen we niet laten liggen… Verder bekijken we in Adelaide de prachtige universiteitsgebouwen uit 1840-1880, de oude victoriaanse huizen en een cricketwedstrijd in het grote stadion (snappen er alleen niets van…). Met de aanleg van Adelaide vanaf 1837 (ongeveer…) zijn er ook meteen heel veel parken om het centrum heen gepland; vooruitstrevend!

Zondag 20/12/2009

Zijn we weer verder gereden. Langs de kust verder richting Melbourne. We zijn over het Fleurieu Peninsula langs de kust gereden. Onderweg hebben we gesnorkeld bij Second Valley. Toen doorgereden en in Victor Harbour een camping genomen. Hier zijn we ’s middags naar Granite Island gewandeld, waar ’s avonds pinguins aan land komen. Helaas begon de guided tour pas erg laat, dus hebben we geen pinguin of dolfijn gezien. Wel op de terugweg over de pier een stinger ray gezien.

Maandag 21/12/2009

We wilden gaan snorkelen bij Rosetta head, maar helaas was het eb en lagen de meeste rotsen droog… Dus zijn we maar wat verder gereden, via Goolwa, naar Minang (slechts 50 km). Hier hebben we lekker rustig aan gedaan, wasje gedraaid, beddengoed luchten, beetje gelezen en in de zon gelegen.

Dinsdag 22/12/2009

Vandaag gaan we op weg naar Larry de Lobster! Eindelijk kreeft voor Ruud, nadat die hem in Singapore door de neus geboord was. Onderweg komen we langs Coorong NP waar we luisteren en (helaas zonder verrekijker) kijken naar het broed-eiland van pelicanen. Vele van die grote vogels vlogen af en aan over het strand.
6u Lobstertijd; Ruud heeft reuze honger, dus we lopen langs de foreshore naar de Lacepede seafood takeaway. Helaas deze is maar open van 10-16u… Dan maar terug de camper halen en naar het restaurant met de giga lobster. Het ziet hier ook verdacht donker en leeg… Het hotelrestaurant heeft ook een plaatje van een kreeft, maar helaas geen kreeft op de kaart. Dus weer geen kreeft voor R vanavond, maar takeaway op de camping…
Gelukkig maakt de mooie zonsondergang in de zee zo vanaf onze camper het tegenvallende eten een beetje goed.

Woensdag 23/12/2009

Vandaag gaat het weer omslaan heeft men gemeld. Het begint in ieder geval erg warm; tegen de 40 graden en benauwd. Zwetend op weg naar Mt Gambier, een grotere stad met een McDonalds (gratis internet dus voor ons!) en azuurblauwe meren in vulcanische kraters. Door rijdend naar Port Macdonnell begint het heel hard te waaien. Het strandje waar je goed kon snorkelen kunnen we niet vinden, maar die verkoeling hebben we ook niet echt meer nodig, want de temperatuur is zo’n 12 graden gedropt door de harde wind en bewolking.

Donderdag 24/12/2009

We worden wakker met regen op onze camper. Door de regen, zeggen we South Australia gedag en rijden we de volgende staat in; Victoria. De tijd gaat weer een half uur vooruit en verwart ons nog meer; We schelen nu 10u met Nederland en een uur met Brisbane, waar onze tijd in de camper op staat…
Nu staan we op een rustige camping in Portland voor 2 dagen (gelukkig duurt Kerst hier maar 1 dag). Even inkopen gedaan voor ons kerstdiner; nasi Kerstavond, vis voor Kerstdag en het belangrijkste een chocolade taartje voor dessert! Er zouden hier 3-4 koala’s leven op de camping maar die hebben we nog niet kunnen spotten.

Vrijdag 25/12/2009

Lekker uitslapen op kerst morgen. Ontbijten met eggs en saucages. Dan gaan we op weg om Yellow Rock bij Cape Nelson te kijken. Mooie limestone rotsformaties. Vanachter de vuurtoren bij Cape Nelson hebben we mooi uitzicht over hoe het water op de rotsen breekt. Helaas geen whales of dolfijnen gezien. Dan maar op weg naar de zeehonden. Deze zitten in Cape Bridgewater en om ze te kunnen bekijken vanaf een platform, moet je eerst een uur redelijk stijl de clif omhoog lopen. 130 m boven zeeniveau. Maar we zien wel wat zeehonden in de golven spelen.
’s Avonds hebben we ons “kerst diner” gemaakt op de camping, gebakken vis, gebakken petatte en salades. Voor Ruud een Guinness erbij en voor Lonneke een rose.
Na het eten nog even uitbuiken, rondje camping gelopen en nog een koala gezien in de boom, een van de (niet betalende) vaste gasten van de camping.

Zaterdag 26/12/2009

Op weg naar de Great Ocean’s Road! Op weg naar de Great Ocean’s Road komen we langs Tower Hill, een zeer oude krater van een vulkaan waarin een natuur reservaat is met zeer veel wildlife. Alleen al om het informatie centrum zien we 4 koala’s, 1 kangaroe en een paar emu’s.
Op de Great Ocean Road aangekomen, komen we langs verschillende zeer spectaculaire uitzichten van rots kliffen. De zee is redelijk wild, waardoor er een paar mooie “splash” foto’s zijn waar het water soms meters hoog spat.
’s Avonds zijn we naar de eyecatcher van de kustlijn, de 12 apostelen, bij sunset gaan kijken. Dit was een zeer toeristische trekpleiser, het was erg druk. Onderhand “vechten” om de mooiste plaats voor een foto… Ook de camping hier is erg druk. Helemaal bezet, deels door de Great Ocean’s Road, deels doordat hier de zomervakantie is begonnen en daardoor ook het hoogseizoen. Hopelijk is het de komende campings minder druk, want dit is ook niks…

Bekijk ook:
Route waar we tot nu toe overal geweest zijn.