Donderdag 07/01/10

Rijden we naar Mallacoota. Dit ligt op de grens van Victoria met New South Wales. Hier is het Croajingolong NP, een dicht bos met rond Mallacoota een groot merengebied waar een rivier doorheen loopt die in de oceaan uitkomt.

Vrijdag 08/01/10

Huren we n bootje in Mallacoota om de meren te verkennen. Dit is erg leuk, het weer is super, hartstikke blauw en zonnig en er is een lekker briesje over het water. Onderweg varen we een paar keer een zijtak in waar de motor uitzetten om lekker rond te dobberen. Daar is verder niemand en is erg rustig. Ook leggen we aan bij een steiger waar een picknickplaats is. Hier kun je alleen met de boot komen. Helaas zien we geen wildlife in de omliggende bossen, alleen de achterpoten en staart van wrs een wegrennende possum.
We zijn helemaal warm geworden van de boottocht, zodat we ons op de camping even lekker laten afkoelen in het zwembad.
’s Avonds worden we nog uitgenodigd door de buren om de australische sparkling rode wijn te komen drinken; heerlijke zoete koude rode wijn! Zij zitten samen met vrienden op de camping, die al 1,5 jaar met 3 kinderen door Australia aan het touren zijn met een grote omgebouwde bus ingericht als camper. We mogen even binnen kijken en het ziet er erg gaaf uit. Ze hangen een 4WD jeep achter de bus als ze naar een andere plaats gaan, zodat ze altijd een auto bij de hand hebben.

Zaterdag 09/01/10

We moesten besluiten of we langs de kust richting Sydney gaan of via het binnenland. We besluiten om via het binnenland te gaan, om de toeristische plaatsen aan de kust te omzeilen. Zo kunnen we ook nog Canberra aandoen, de hoofdstad van Sydney. Al snel merken we dat we de goede keuze hebben gemaakt. De omgeving is echt schitterend, mooie bergen waar in de winter zelf geski-ed kan worden. Onderweg eten we een lekkere pie en pastry.
In Canberra aangekomen blijkt er een of andere auto show te zijn, waardoor ook diverse campings volgeboekt zijn. De 3de camping hebben we geluk en is er plaats.

Zondag 10/01/10

Canberra is dan wel de hoofdstad, maar heeft maar 320.000 inwoners en is in 1903 gecreerd (omdat men niet kon kiezen tussen Sydney en Melbourne als de hoofdstad). We gaan eerst naar het city-gedeelte, waar buiten een heel groot winkelcentrum eigenlijk niets te bekijken is, maar ze wel overheerlijke pizza’s hebben. We rijden naar Capital Hill om eerst het Parliament House te bezoeken. Geen mooi gebouw (1983) maar wel interessant om in de Senaat, het huis van afgevaardigheden en de Magna Carta te kijken. We lopen de hill af naar het oude parliaments gebouw (wat mooier) en de omliggende ‘oude’ gebouwen. Maar vinden het veel te warm (37 graden) en benauwd om ver te lopen, dus rijden we naar het gratis Australia Museum met airco… Wel mooi museum met van allerlei Australische onderwerpen.

Maandag 11/01/10

We rijden weer naar de kust naar Jervis Bay. We wilden eigenlijk hier gaan duiken, maar door tegenvallende prijs van 2 duiken ($170pp) en de dure en volle campings rijden we door naar Nowra. Hier krijgen we een grote plaats op een kleine camping aan de rivier voor de helft van de prijs.

Dinsdag 12/01/10

We proberen de Grand Pacific Route te volgen van Nowra naar het Royal National Park langs de kust. Het boekje van de Tourist Information belooft mooie bezichtigingen op de route. Echter dat valt erg tegen; de route gaat deels over de snelweg en als je daadwerkelijk sommige bezichtigingen wilt zien moet je zelf je weg zoeken van de route af… De Nan Tien boedistische tempel vinden we uiteindelijk met behulp van TomTom, mensen langs de weg en goed rondkijken. De Sea Cliff Bridge parkeerplaats staat pas aangegeven tegenover de parkeerplaats, dus te laat om te remmen.
Maar gelukkig komen we wel langs een mooi strand om lekker te lunchen en over de rotsen te wandelen. Tussen deze rotsen staan overal waterpoels waarin slakken, krabben en soms kleine vissen leven in lekker warm water.
Ook in het Royal National Park blijkt dat de route bedoeld is om vanaf Sydney te rijden. Je moet een entree- en campingpermit halen voor het NP, maar het visitorscentrum ligt bij de noordelijke ingang. Dus wij arriveerden bij de camping zonder permits… Gelukkig troffen we net voordat we maar rechtsomkeer wilden draaien een ranger die ons de permits ook kon verkopen. Nu kunnen we lekker gaan zwemmen in de warme zee en op het strand in de niet te warme zon liggen.

Woensdag 13/01/10

Hebben we ’s morgens lekker rustig aan gedaan, we hoefden immers pas om 12u uit te checken. In het national park hebben we toen een paar wandelingen gemaakt. De eerste was 1 km enkele reis naar watervallen. Dit bleek uiteindelijk een stuk meer te zijn en een erg pittige wandeling. Heenweg was voornamelijk omlaag over kleine losse steentjes. De watervallen “deden het niet” door een tekort aan regen. Wel stond er wat water om de voetjes in te laten baden.
Vanuit het park zijn we naar Sydney gereden. De camping was al geboekt, dus konden we ook daarmee rustig aan doen. Dus zijn we eerst naar het Olympic Park gegaan in Sydney. Dit was erg indrukwekkend om te zien, maar helaas alleen maar allemaal van de buitenkant. Er was tot Lonneke’s teleurstelling ook geen museum van de Olympic Games 2000.
Toen door naar de camping in het national park Lane Cove. Dit is tevens de dichtsbijzijnde camping van het centrum, dus perfect. ’s Avonds maken we al kennis met de 2 papegaaien die onder in een utisparing in de boom recht voor onze camper, wonen.

Donderdag 14/01/10

Onze eerste dag in Sydney. Vanuit de camping naar het metro station gelopen en maar meteen een week kaart gekocht voor het openbaar vervoer. In Sydney zijn we net voor de harbour bridge uitgestapt, zodat we Sydney ook echt in konden lopen met een mooi uitzicht op de haven en het opera gebouw. Het weer was bewolkt, wat qua temperatuur om in een stad te lopen perfect is, maar voor de uitzichten en foto’s helaas wat minder.
We hebben deze dag voornamelijk de noord kant van het centrum gedaan; The Rocks, Dawes Point, Millers Point, Circular Quay, Opera gebouw, royal botanic gardens. Daarna zijn we nog bij China Town souvenirs gaan inslaan.

Vrijdag 15/01/10

Onze tweede dag Sydney. Vandaag met name de zuid-kant; China town, Darling Harbour. De beentjes wilden in het begin niet echt, waardoor we af en toe even lekker ergens zijn gaan zitten mensen kijken. In de planning stond ook om nu toch eens echt kreeft te gaan eten. Bij de fishmarket zouden verschillende restaurantjes zijn. Aangezien we in het begin van de middag redelijk in de buurt waren, besloten we eerst eens te gaan kijken of er ook echt kreeft te koop was daar. ’s Middags wilden we namelijk naar de andere kant van het centrum en zou, gezien de vloek op kreeft deze vakantie, in de lijn der verwachtingen liggen als we helemaal daar naartoe zouden gaan en er was geen kreeft te krijgen. Het goede nieuws was, ze hadden er kreeft! Het was toch wat te vroeg om meteen toe te slaan, maar ook niet handig eerst naar de andere kant van het centrum te gaan en daarna terug te komen. Openbaar vervoer vanaf de fish market was niet echt geweldig. Zo besloten we eerst even op een terras te gaan zitten. Hier hebben we lekker een uurtje in het zonnetje gezeten, wat flink aan het doorkomen was. Na een uur besloten we dan toch de lang verwachte kreeft te gaan eten. Bij aankomst bleken alle restaurants inmiddels dicht te zijn…. 16u!!! De vloek bleek dus nog steeds op ons te berusten.
Bij de fishmarket pakt Ruud toevallig een foldertje ergens met het programma van Sydney festival. Hierin staat een advertentie van een Chinees seafood restaurant. Op naar China Town dus! Bij aankomst zagen we al meteen alle tanks met levende vissen, krabben en kreeften. Keuze genoeg dus! We besloten uiteindelijk een kreeft te delen. Mede door de gigantische grootte (en gigantische prijzen). Het bleek het lange wachten waard te zijn, want de kreeft was super. Werkelijk om de vingers bij af te likken (zie foto’s).
’s Avonds voor de camper, kregen we nog bezoek van een uil, die op enkele meters afstand op een paal kwam rusten.

Zaterdag 16/01/10

Vandaag zou het weer mostly fine zijn, dus gaan we met de ferry naar Manly. Eerst nog even van het zonnetje gebruik maken om onszelf mooi met het Sydney icoon op de foto te laten zetten. De eerste chinees zette ons helemaal op de foto, maar het operahouse maar half. De volgende tourist had zelf een Nikon SLR, dus die maakte een betere foto van ons.
Vanaf de ferry naar Manly heb je een prachtig uitzicht over Sydney met z’n verschillende baaien. Op Manly zelf zouden we een fiets kunnen huren en gaan fietsen naar verschillende lookouts en door het Sydney Harbour NP, maar we zijn te lui… Dus lopen we maar ‘even’ naar de dichtsbijzijnde lookout. Met een dik ijs gaan we terug op de ferry naar Sydney.
Gedurende januari vindt ook het Sydney Festival plaats en we hadden uitgevonden dat er vandaag overdag in het Domain (park) een Summersounds in the City gehouden zou worden. Dus lopen we vanuit circular quay naar het Domain, waar verdacht weinig muziek vandaan komt… Er zitten ook maar een handjevol mensen op het gras en geen bands te zien… Aangezien de lucht nu ook weer begint te betrekken en de wind weer opsteekt, nemen we maar de metro terug naar de camping. Boodschappen hebben we niet gedaan, maar gelukkig heeft de camping een pizzaria standje met goede pizza’s.

Bekijk ook:
Route waar we tot nu toe overal geweest zijn.