Vrijdag 01/01/10

Nieuwjaarsdag slapen we lekker uit, het regent buiten toch nog steeds. Om 10u verhuist Ruud ons van de opslagplaats naar een reguliere campingplaats met Lonneke nog in bed! De regen wordt minder in de loop van de ochtend, maar het is nu wel nog maar net 20 graden. We nemen de tram naar het centrum en stappen daar met een reusachtige muffin en 7-11 koffie en thee in de gratis citytram voor een rondje door het centrum met toeristisch commentaar. Net voor het einde van het rondje stappen we uit en lopen we langs de yuppen-boulevard in South Bank naar Federation Square. Om 5u hebben we honger en willen we kreeft gaan eten bij het beste seafoodrestaurant in Waterfront City. Helaas bleek dit restaurant gesloten te zijn op Nieuwjaarsdag, net als vele restaurants in de Docklands… In de open restauranten staat nergens kreeft op de kaart… Gelukkig smaken de grilled seafood en bief ook erg goed.

Zaterdag 02/01/10

De hele nacht heeft het nog flink geregend, maar ’s morgens is het gelukkig droog. Als we richting tram lopen breekt er zelfs al af en toe een waterig zonnetje door. Vandaag gaan we het noordelijke deel van het centrum bekijken. We gaan eerst naar de Queen Victoria Market om lunch te scoren; heerlijke Boraks (filodeeg wraps gevuld met spinazie/kaas, rundvlees, en kazen) en een dikke apple strudel voor Lonneke. We lopen verder naar de universiteitsgebouwen (bijna alles modern helaas), de Italiaanse wijk, het Melbourne museum en Royal Exposition Hall, om uit te komen bij de bibliotheek; Lonneke’s favouriet in een grote stad! Deze bibliotheek is ook een mooi ‘oud’ gebouw met een oude leeszaal en een zeer interessante expositie over het boek.
Ruud’s lunch was nog niet volledig, want hij had zijn zinnen gezet op sushi. Gelukkig keuze genoeg in Chinatown. We nemen nog de tram naar Chapelstreet om nog de winkelstraat te bekijken.

Zondag 03/01/10

Vandaag doen we lekker rustig aan, de zon schijnt nog steeds niet… Ruud heeft om 16.30 een afspraak bij de Apple-store om zijn iPod te laten maken. Deze winkel is in een groot winkelcentrum, dus vertrekken we wat eerder om wat rond te snuffelen. Onderweg stoppen we eerst bij een outdoorwinkel waar Ruud een polo met lange mouwen en een travel-blouse met lange mouwen haalt. Toch wel koud 20 graden….
Het winkelcentrum heeft allemaal merkwinkels en niet echt iets voor ons. Op naar de Apple-store; daar vertellen ze Ruud doodleuk dat hij een nep- iPod heeft!!! Ze kunnen hem dus ook niet maken en hij moet proberen om via z’n creditcard zijn geld terug te krijgen.

Maandag 04/01/10

Maandag hebben we afgesproken op een melkveeboerderij om eens rond te kijken. We worden eerst rondgeleid op de boerderij met 350 melkkoeien en een oude harring melkstal. De koeien worden altijd buiten gehouden dus rijden we naar het weiland om even te kijken naar de Holsteiners. Mooie koeien gefokt door Nola, de oude eigenaresse van beide boerderijen die nu door haar kinderen gerund worden. Nola neemt ons ook mee naar de groot boerderij met 570 melkkoeien en een karousel-melkstal. We worden daar rondgeleid door een Nederlandse jongen die in Australie geboren is en nu op de boerderij werkt. Grappig Nederlands met een zwaar Australisch accent! Na de rondleiding gaan we nog lunchen en kletsen bij Nola. Erg gezellig!!

Dinsdag 05/01/10

Vandaag rijden we naar Wilson Promotorium, een schiereiland waar een nationaal park op ligt. Hier maken we een wandeling (de Lilly Pilly Gully walk) in het bos en lopen we naar Squeeky Beach, een strand waar het zand piept als je erover loopt. Hier is het erg druk, de camping is de gehele maand volgeboekt. We rijden een stuk terug en camperen op een gratis overnacht plaats.

Woensdag 06/01/10

Rijden we verder naar het westen richting Lakes Entrance. Dit is een gebied met veel meren vlak aan de oceaan. Het weer vandaag is niet geweldig, erg bewolkt, maar in de loop van de middag klaart het aardig op, zodat we nog wat kunnen lezen in de zon voor de camper.

Bekijk ook:
Route waar we tot nu toe overal geweest zijn.